Escola Superior de Conservació i Restauració de Bés Culturals de Catalunya
Image from Google Jackets

Tècnica d'execució del frontal gòtic de Sant Llorenç de Morunys: a propòsit del dibuix preparatori

Contributor(s): Material type: ArticleArticleDescription: 23 pISBN:
  • 1133-6455
Subject(s): In: Bulletí del MNAC 2Abstract: Els traços primigenis del dibuix preparatori del frontal de Sant Llorenç de Morunys,al Museu Diceà i Comarcal de Solsona, s'observen a ull nu, sense haver d'emprar tècniques sofisticades, a causa d'una pèrdua important de l'estrat pictòric que, de conservar-se, impediria la lectura de les capes més profundes. S'han examinat aquest traces, font de documentació privilegiada que se'ns ofereix per incrementar el coneixement de l'obra i també, per compendre el procés d'elaboraciód'una pintura sobre taula en el context del bisbat Urgell al tombant del segle XIII. Durant l'estudi ha estat possible reconstruir, amb el suport inestimable dels tractats medievals, la seqüència d'execució del dibuix preliminar: primer, la distrubució provisional de les línies mestres a mà alçada, amb carbonet, seguit de la seva fixació amb una punta metàl·lica dura; segon,el traçat de l'esbós figuratiu, amb un estil tou, i el posterior repàs definitiu amb una agulla o punta afilada sobre l'estrat preparatori,creant un dibuix incís que romandria visible despres de recobrir tota la superfície amb una làmina d'estany. Finalment, s'aplicaria una complexa policromia, que combinaria tècniques opaques i vernissos translúcids. La revisió d'un corpus d'obrescatalanes de conservació, podria aportar dades rellevants quant a les diferents tècniques del dibuix preparatori emprades en la pintura sobre taula d'època medieval.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)

Els traços primigenis del dibuix preparatori del frontal de Sant Llorenç de Morunys,al Museu Diceà i Comarcal de Solsona, s'observen a ull nu, sense haver d'emprar tècniques sofisticades, a causa d'una pèrdua important de l'estrat pictòric que, de conservar-se, impediria la lectura de les capes més profundes. S'han examinat aquest traces, font de documentació privilegiada que se'ns ofereix per incrementar el coneixement de l'obra i també, per compendre el procés d'elaboraciód'una pintura sobre taula en el context del bisbat Urgell al tombant del segle XIII. Durant l'estudi ha estat possible reconstruir, amb el suport inestimable dels tractats medievals, la seqüència d'execució del dibuix preliminar: primer, la distrubució provisional de les línies mestres a mà alçada, amb carbonet, seguit de la seva fixació amb una punta metàl·lica dura; segon,el traçat de l'esbós figuratiu, amb un estil tou, i el posterior repàs definitiu amb una agulla o punta afilada sobre l'estrat preparatori,creant un dibuix incís que romandria visible despres de recobrir tota la superfície amb una làmina d'estany. Finalment, s'aplicaria una complexa policromia, que combinaria tècniques opaques i vernissos translúcids. La revisió d'un corpus d'obrescatalanes de conservació, podria aportar dades rellevants quant a les diferents tècniques del dibuix preparatori emprades en la pintura sobre taula d'època medieval.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Powered by Koha